Nieuws

Toekomstvisie Drimmelen
23-12-2010

De toekomstvisie 2020 is van belang voor het nemen van strategische besluiten die gevolgen hebben voor de toekomst van de gemeente Drimmelen. Het is een visie die richtinggevend dient te zijn voor de bezuinigingen die gaan voortvloeien uit de KernTakenDiscussie (KTD). U vraagt aan de Lijst Harry Bakker om een uitspraak te doen over de conclusies die het college heeft getrokken met betrekking tot de bevindingen uit het rapport alsmede een uitspraak te doen over of de conclusies voldoende richtinggevend zijn voor de KTD.

Vanavond moeten wij dus onze mening geven over de koers die het college, op basis van het rapport, uit wil zetten voor de toekomst. Wat voor een gemeente willen wij in 2020 zijn? Hierbij moet er rekening gehouden worden met de volgende factoren: de ligging van de gemeente, de algemene waardering van de bewoners, de demografische ontwikkelingen alsmede de financiële situatie.

Voorzitter, allereerst zullen wij een algeheel oordeel geven over dit bespreekstuk. Wij willen beginnen met het geven van onze complimenten over het rapport dat wij hebben mogen ontvangen. Er is veel werk verricht om de toekomstvisie tot stand te brengen en wij danken alle betrokkenen daarvoor hartelijk.  Belangrijk  vinden wij ook de inbreng van het maatschappelijk middenveld.

In 1997 werd door een samenvoeging uit drie gemeenten de nieuwe gemeente Drimmelen geboren. De kernen Made, Terheijden, Lage Zwaluwe, Wagenberg, Hooge Zwaluwe en Drimmelen vormen een blauwgroene gemeente van bijna 27.000 inwoners. Ingesloten tussen de snelwegen A16 en A59 en mooi gelegen aan de Biesbosch is het een middelgrote gemeente met veel potentie.

Als wij dan kijken naar de toekomstvisie voor deze prachtige gemeente, dan valt ons in eerste instantie op dat het vooral een visie is van de huidige coalitie. Dat vinden wij een gemiste kans. Hoewel er natuurlijk altijd verschillende opvattingen per partij zijn over de toekomst van onze gemeente, had het sierlijk geweest als iedereen, coalitie of oppositie, evenveel inbreng zou kunnen hebben. Vervolgens valt het ons op dat sommige kernen in de responsie meer terugkomen dan anderen. Derhalve is dan ook onze vraag in hoeverre onderliggend rapport een representatief beeld geeft?

Als we kijken naar de huidige situatie, dan oogt het beeld over de gemeente best goed. Op veel onderdelen scoren we goed, het grootste deel van onze inwoners is tevreden over de openbare ruimte, we hebben veel voorzieningen en een rijk verenigingsleven. Ons eerste uitgangspunt daarin is dat we vooral moeten investeren in het behoud hiervan en ons moeten focussen op onze kerntaken. Vele opmerkingen vanuit het maatschappelijk middenveld over de te nemen bezuinigingen, onderschrijven wij dan ook (bijvoorbeeld het afstoten van de jachthaven).

Door samen te werken, vooruit te kijken, goed te communiceren met onze inwoners en door geen risicovolle ondernemingen aan te gaan, kunnen we een financieel gezonde en betaalbare gemeente blijven, waarin het voor onze inwoners prettig vertoeven is. En dat doel staat voor ons ook voorop. Het klakkeloos korten op de producten die het meest nadelig zijn voor de begroting, gaat er bij ons niet in. Vaak betreft het namelijk zaken die de leefbaarheid aangaan en dat zijn voor ons essentiële zaken.  

De conclusie van het rapport op pag. 42: geen vastgoed en exploitatie in eigendom van de gemeente delen wij van harte. Dus geen nieuw evenemententerrein, geen langdurige exploitatie van een Biesboschcentrum en afstoten wat mogelijk is (huizen, oude gemeentehuis, opstallen). Wij zijn dan ook zeer benieuwd naar de toegezegde grondnota, die hopelijk in de KTD kan worden meegenomen!

Belangrijk is ook om te kijken naar de inkomstenkant. De gemeente kan bijvoorbeeld grond verkopen voor agrarisch gebruik, voor woningbouw of aan particulieren die graag hun tuin willen vergroten (snippergroen).

Verder willen wij er op wijzen dat de jaarrekeningen van de afgelopen jaren ruim in de plus eindigden (rond de 1 miljoen euro), de reservepotjes goed zijn gevuld en er nog steeds veel geld is in de zgn. claims. Dit zijn werkzaamheden die nog moeten worden uitgevoerd, maar waar de afgelopen jaren geen menskracht voor aanwezig was cq vertraging is ontstaan in de noodzakelijke uitvoering. Nu zullen wij kort in gaan op onze bevindingen per pijler:

De pijler economie:

Wij zijn het eens met het collegestandpunt dat de blauwgroene identiteit van de gemeente gewaarborgd dient te blijven. Dat de werkgelegenheid zich met name gaat richten op de toeristische en recreatieve sector, begrijpen wij. Echter, indien er andere mogelijkheden en/of kansen zijn, zijn wij van mening dat we die zeker moeten aangrijpen. Ook willen wij benadrukken dat het niet alleen voor mensen buiten de gemeente prettig recreëren moet zijn, maar juist ook voor onze eigen inwoners. De voorzieningen moeten dus goed in stand gehouden worden. Zo blijft Drimmelen een aantrekkelijke gemeente om te blijven of te gaan wonen. Én een mooie woongemeente te midden van de wat meer stedelijke gebieden. Voor wat betreft de infrastructuur moet de komende jaren goed gekeken worden naar oplossingen om met name de kleine kernen te ontzien van sluipverkeer.

De pijler (openbare) ruimte:

Ook de Lijst Harry Bakker hecht grote waarde aan een schone, hele en veilige leefomgeving. Een beroep doen op de inzet van burgers vinden wij een goede, maar wij beseffen ons ook dat enig realiteitsbesef hierin op zijn plaats is. Er zal goed moeten worden gekeken naar de mogelijkheden én onmogelijkheden. Communicatie moet hierbij een belangrijk instrument zijn en blijven. Verder hanteren wij het spreekwoord: "schoenmaker, blijf bij je leest". Burgers kunnen heel goed meedenken over de inrichting van de openbare ruimte, maar wij vinden dat zij niet verantwoordelijk zijn voor de uitvoering.

Het oprichten van een toekomstvisie per kern onderschrijven wij. We zijn dan wel één gemeente, maar hebben zes prachtige, karakteristieke en eigen kernen. Die moeten hun eigen identiteit behouden. Een eenheidsworst is niet gewenst.  Opvallend vinden wij wel dat sommige kernen wat de openbare ruimte betreft, een hoger rapportcijfer geven dan gemiddeld en dat met name Lage Zwaluwe en Wagenberg kritisch zijn. Naar de oorzaken die hieraan ten grondslag liggen moet goed gekeken worden.

Om  tot slot een mismatch in de woningvoorraad te voorkomen, is aanpassen van de bestaande woningvoorraad gewenst. Bij nieuwbouwplannen dient rekening gehouden te worden met de aspecten duurzaamheid en levensloopbestendigheid. Echter, een gedegen woonvisie dient aan dit alles ten grondslag te liggen.

De pijler sociaal domein:

Dit is de pijler die, naast de pijler openbare ruimte, de meest directe relatie heeft met onze inwoners. Burgers moeten serieus worden genomen. Het transparant maken van de gemeentelijke taken en de daarbij behorende kosten, is een eerste stap in de goede richting. Echter, daarmee zijn we er nog lang niet.

De komende jaren zullen we hard moeten werken om de kwaliteit van het onderwijs en de sportvoorzieningen te kunnen behouden en zullen we in moeten zetten op voorzieningen voor de jeugd. Juist, om de ontgroening van onze gemeente zoveel mogelijk te voorkomen. De jeugd heeft immers de toekomst.

Maar daarnaast mogen we de ouderen en kwetsbare mensen in onze gemeente zeker niet uit het oog verliezen. Die zullen met name een beroep moeten kunnen blijven doen op vrijwilligers en mantelzorgers. Een beleid dat deze krachten ondersteunt is dan ook van harte gewenst.

Tot slot het verenigingsleven. Ook dit staat onder grote druk door de te nemen bezuinigingen. Ons uitgangspunt is dat men in principe hun eigen broek dient op te houden en moet insteken op samenwerking. Indien dit niet realistisch is, zal moeten worden gekeken naar andere oplossingen.

Voorzitter, concluderend kan worden gezegd dat de Lijst Harry Bakker de toekomstvisie in grote lijnen onderschrijft. Toch blijven er een aantal verschilpunten, maar die zullen waarschijnlijk vooral gestalte krijgen bij de KTD zelf.  Uitgangspunt hierbij zal zijn een structurele bezuiniging van maximaal een half miljoen euro per jaar, zoals de wethouder Financiën tijdens een vorige raadsvergadering toelichtte naar aanleiding van een art. 37a vraag. Met de gegevens uit dit rapport, de analyses van de regie- en werkgroepen, de inbreng van het maatschappelijk middenveld én een acceptabele opstelling van het bestuur cq. college gaat dit zeker lukken!

Fractie Lijst Harry Bakker.

< Terug naar nieuwsoverzicht